PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO
PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ

PROJECT SUPPORTED BY GRANT FROM SWITZERLAND THROUGH
THE SWISS CONTRIBUTION TO THE ENLARGED EUROPEAN UNION
WYBIERZ PROJEKT
AKTUALNOŚCI
27
03 2014
Sprawozdanie z wizyty studyjnej


Mimo stosunkowo krótkiego pobytu można było dostrzec i poznać wiele elementów związanych z edukacją globalną. Już podczas pierwszego spotkania z Partnerem w siedzibie "Eine Welt" uczestnicy wizyty spożywali przygotowany przez gospodarzy posiłek złożony z ryżu ugotowanego na sposób indyjski (między innymi z dodatkiem kurkumy) i sosu z wielu pokrojonych warzyw. Gospodarze twierdzili, że użyli bardzo niewielu przypraw, ale dla większości Polaków danie było ostre w smaku. W pierwszym dniu grupa miała możliwość poznania rozległych działań organizacji partnerskiej. Drugiego dnia wszyscy wzięli udział w niezwykle ciekawym zwiedzaniu alternatywnym miasta, które z pewnością pomoże w kształtowaniu programów edukacyjnych w świetlicach lokalnych stowarzyszeń Rodzin Kolpinga. Pierwszą stacją był McDonald, gdzie każdy wylosował przygotowane uprzednio przez Dominikę Kasprzyk oraz Juliane Markov (trenerki ze strony partnera) karteczki z różnymi zdaniami dotyczącymi jedzenia w sieciach typu McDonald, KFC czy Pizza Hut. Dzięki wspólnej dyskusji można było poznać plusy i minusy takiej formy odżywiania (oczywiście ze zdecydowaną przewagą minusów, jak np. „za słone, za słodkie, za bardzo doprawione”). Tego typu ćwiczenie każdy z uczestników wizyty może przeprowadzić w swojej miejscowości i w ten sposób wpływać na edukację dzieci i młodzieży. Kolejną stacją był sklep odzieżowy, przed którym uczestnicy stworzyli krąg, wylosowali kartki z nazwami państw i tworzyli sieć powiązań (przekazując sobie motek wełny) między państwami całego świata przy ... produkcji jeansów, tak chętnie przez wszystkich noszonych, a często powstających przy ogromnie niesprawiedliwym traktowaniu wykonujących je pracowników. Stacją numer trzy była kwiaciarnia, gdzie jedna z uczestniczek przebrała się w strój chroniący przed szkodliwymi substancjami, stosowanymi przy produkcji kwiatów. Spore poruszenie przechodniów wywołała również założona przez nią maseczka. Strój miał symbolizować, w jak trudnych warunkach pracują niejednokrotnie kobiety przygotowujące kwiaty na sprzedaż. Często efektem takiej kilkuletniej pracy są poronienia, czy urodzenia chorych dzieci. Prowadząca ćwiczenie pokazała również wiązankę kwiatów pochodzącą z fare trade (sprawiedliwego handlu), zachęcając do takich zakupów. Nagła zmiana pogody uniemożliwiła wykonanie kolejnego ćwiczenia, które miało się odbyć przy biurze podróży.

Po południu odbyły się warsztaty, przeprowadzone w poznanej już siedzibie „Eine Welt”. Głównym ich tematem była prezentacja slajdów z podróży do Indii. Można było z pierwszej ręki dowiedzieć się bardzo wielu ciekawych rzeczy, jak np. o świętych krowach, świątyni małp, świątyni szczurów, wierze w reinkarnację, stosunkach damsko-męskich czy zwyczajach związanych ze ślubem. Dużo radości sprawiło ubranie jednej z uczestniczek w tradycyjne sari, a także wspólne gotowanie chai. Sala była przyozdobiona na sposób indyjski, w kufrach można było oglądać tradycyjne przedmioty związane z tym krajem.
Na pewno każdy z uczestników grupy (przedstawiciele Rodzin Kolpinga z różnych stron Polski i w przedziale wiekowym 20-70 lat) mógł wynieść ciekawe pomysły do pracy w swoich świetlicach, a wizyta studyjna do Lipska na długo pozostanie w pamięci.
W sumie w spotkaniu wzięło udział 21 osób, w tym 15 uczestników polskich oraz opiekun i tłumaczka z Polski.
Ewaluacja

Uczestnicy wrócili bardzo zadowoleni z pobytu w Niemczech. Na miejscu zakupili materiały do zajęć, jakich w Polsce nie mogli dostać. Ponadto z uzyskanych informacji zwrotnych wizyta zwiększyła wiedzę z zakresu edukacji globalnej, uwrażliwiła na tematykę, jak również wyposażyła w materiały i metody prowadzenia zajęć z dziećmi.
Na podstawie ankiet dokonano oceny wizyty studyjnej – w skali 1(najgorzej) -6 (najlepiej)

• Zawartość merytoryczna: 4pkt. - 7% (1 osoba), 5pkt. – 29% uczestników (4 osoby), 6pkt. – 60% (9 osób) (jedna osoba nie udzieliła informacji)
• Dobór odpowiednich metod do prowadzenia zajęć: 5pkt. – 36% uczestników (5 osób), 6pkt. – 64% (9 osób) (jedna osoba nie udzieliła informacji)
• Organizacja wizyty (lokalizacja, noclegi, wyżywienie, obsługa) - 6pkt. – 100% (14 osób) (jedna osoba nie udzieliła informacji)